ADAT PERPATIH
Adat Perpatih berasal dari tanah Minangkabau,
Sumatera, diasaskan oleh seorang pemimpin Minang bernama Sutan Balun yang
bergelar Dato' Perpatih Nan Sebatang.
Adat ini adalah amalan dan peraturan hidup yang ditentukan bagi masyarakat
Minangkabau yang rata-ratanya adalah petani ketika itu. Tidak ada tarikh yang
tepat dicatatkan bila adat ini diwujudkan. Tetapi Adat Perpatih telah dibawa ke
Semenanjung Tanah Melayu (Semenanjung Malaysia) oleh perantau-perantau
Minangkabau pada abad ke 14 Masihi.
Di Malaysia, Adat Perpatih ini masih lagi wujud dan
diamalkan oleh masyarakat Melayu di Negeri
Sembilan dan
sebahagian dari Melaka terutamanya Masjid Tanah.
Majoriti mereka adalah keturunan Melayu Minangkabau.
STRUKTUR MASYARAKAT ADAT PERPATIH
Masyarakat Adat Perpatih terbahagi kepada
tiga kumpulan utama iaitu Perut Suku dan Luak. Perut adalah unit sosio-politik yang terkecil di
mana anggota sesuatu perut itu adalah berasal daripada moyang (keturunan
perempuan) yang sama. Mereka ini sangat rapat dan lazimnya tinggal di sesuatu
perkampungan atau kawasan yang sama. Setiap perut mempunyai seorang ketua yang
digelar Buapak.Buapak ini dipilih oleh anak-anak buah di dalam sesuatu perut
berkenaan. Kumpulan yang kedua ialah suku. Suku dibentuk oleh beberapa perut yang menjadikan keluarga berkenaan
semakin besar. Suku diketuai oleh seorang ketua yang digelar Dato' Lembaga. Kumpulan ketiga ialah Luak. Luak adalah unit kawasan pentadbiran dari
segi adat di mana ada empat luak utama iaitu Rembau, Sungai Ujung, Johol dan Jelebu. Setiap
luak diketuai oleh seorang Undang. Selain daripada empat luak utama ini ada
satu lagi luak yang kelima dipanggil Luak Tanah Mengandung. Luak Tanah Mengandung ini adalah terdiri
daripada lima luak kecil di Seri Menanti iaitu Luak Inas, Luak Ulu Muar, Luak Gunung Pasir,Luak Terachi dan Luak Jempol. Setiap luak kecil ini
ditadbirkan oleh seorang ketua yang bergelar Penghulu Luak.
Adat
Perpatih ini diwariskan dari generasi ke generasi melalui kata-kata
perbilangan. Ia merangkumi pelbagai aspek kehidupan masyarakat termasuk soal
harta pusaka, perlantikan pemimpin, hukum nikah kahwin, amalan bermasyarakat,
sistem menghukum mereka yang melanggar adat atau melakukan kesalahan dan
pelbagai aspek lagi. Setiap peraturan atau adat itu ada perbilangannya dan
setiap peraturan itu ada rasional atau sebab-sebab terjadinya hukum atau adat
itu.
Perlantikan
pemimpin, misalnya, banyak yang menyamakan sistem Adat Perpatih dengan amalan
demokrasi. Contohnya ialah perlantikan Yang DiPertuan Besar Negeri
Sembilan di mana bukannya melalui keturunan dari bapa ke anak tetapi adalah
melalui pemilihan oleh Undang Luak yang empat iaitu Undang Rembau, Undang Sungai Ujung, Undang Johol danUndang Jelebu. Empat undang ini akan
bermesyuarat untuk melantik salah seorang keturunan dari raja Pagar Ruyung untuk
menjadi Yang DiPertuan. Undang Luak pula dilantik oleh Dato'-Dato' Lembaga di
luak (daerah) masing-masing. Dato' Lembaga ini
pula adalah pemimpin-pemimpin yang dilantik secara muafakat oleh
pemimpin-pemimpin keluarga yang digelarBuapak. Oleh
itu secara keseluruhannya kuasa melantik pemimpin itu sebenarnya berada di
tangan rakyat biasa.Inilah satu sistem Adat Perpatih yang ada persamaan dengan
demokrasi.
PRINSIP-PRINSIP ADAT PERPATIH
Adat
Perpatih mempunyai lima prinsip utama.
1.
Keturunan dikira melalui nasab ibu: Adat Perpatih memberi
keistimewaan kepada perempuan yang dianggap bonda kandung iaitu ibu yang
melahirkan anggota-anggota masyarakat. Seseorang individu itu adalah anggota
suku ibunya dan bukan anggota suku bapanya.
2. Tempat
Kediaman adalah di kawasan ibu isteri: Apabila berlangsungnya sesuatu perkahwinan, si
lelaki akan meninggalkan kampung halamannya dan menetap di kawasan ibu
isterinya sebagai orang semenda. Pada zaman dahulu si lelaki akan
mengusahakan tanah keluarga isterinya.
3. Perempuan
mewarisi pusaka, lelaki menyandang saka: Hanya lelaki sahaja yang berhak menyandang saka (jawatan-jawatan
dalam adat) manakala perempuan adalah mewarisi harta pusaka keluarga ibunya.
4. Perkahwinan
seperut atau sesuku adalah dilarang: Dalam sesuatu perut dan suku, hubungan adalah
rapat dan si lelaki menganggap perempuan dalam perut atau sukunya adalah
saudara perempuannya. Begitu juga sebaliknya. Oleh itulah perkawinan sesama
suku ini adalah terlarang. Perempuan yang berkahwin sesama suku akan hilang
haknya untuk mewarisi harta pusaka ibunya manakala lelaki pula akan hilang hak
untuk menyandang sebarang jawatan dalam adat.
5. Orang
luar boleh menjadi ahli sesuatu suku: Untuk tujuan perkahwinan atau waris mewarisi,
dibenarkan orang luar untuk menjadi ahli sesuatu suku dengan cara melalui
upacara berkedim.
Dalam upacara ini seseorang itu akan bersumpah taat setia dan bersaudara dengan
ahli-ahli suku yang akan disertainya.
ADAT
TEMENGGUNG
Adat
Temenggung merupakan undang-undang adat Minangkabau yang
diamalkan di Negeri-Negeri Melayu (pada asalnya
bermula daripada Kesultanan Melayu Melaka sebelum diwarisi turun temurun oleh
negeri-negeri Melayu yang lain) kecuali Negeri Sembilan yang mengamalkan Adat Perpatih.
Adat ini diasaskan oleh Datuk
Ketemenggungan (abang tiri kepada Datuk Perpatih Nan Sebatang yang
mengasaskan Adat Perpatih) yang berasal dari Sumatera.[1]
Wujudnya istilah "Adat
Temenggung" adalah berkait dengan munculnya istilah "Adat
Perpatih" kerana istilah ini tidak ada dalam budaya Melayu yang awal.[2] Disebabkan
oleh Adat Temenggong diamalkan di hampir semua negeri-negeri Melayu, maka Adat
Temenggong telah bercampur dengan undang-undang adat Melayu sedia ada yang
mempunyai nama yang berbeza mengikut negeri. Antaranya ialah Undang-Undang Melaka, Undang-Undang Johor dan
Undang-Undang Kedah.
Ciri-ciri Adat
Temenggung
- Sistem kekeluargaan
Dalam sistem Adat
Temenggung, sistem kekeluargaan bercorak seimbang iaitu kedudukan keluarga
sebelah ibu dan bapa sama penting. Adat Temenggung membenarkan perkahwinan
dengan sesiapa sahaja asalkan tidak bercanggah dengan hukum syarak. Larangan
perkahwinan dikenakan berdasarkan hukum syarak termasuklah berkahwin dengan
orang yang mempunyai pertalian darah, perempuan yang bersaudara, orang yang
bukan beragama Islam, saudara sepersusuan dan perempuan yang dicerai setelah
perempuan itu berkahwin dan bercerai dengan suami yang lain.
Pengelompokan
masyarakat tidak wujud dalam Adat Temenggung. Dengan kata lain, dalam susunan
Adat Temenggung tidak terdapat sistem yang bercorak kesukuan seperti Adat
Perpatih. Sebelum perkahwinan diadakan, upacara peminangan akan diadakan
terlebih dahulu. Jika persetujuan telah dicapai dalam proses peminangan, maka
persetujuan itu akan diikatkan dengan peraturan adat. Jika satu pihak itu
mungkir janji, maka hendaklah dibayar ganti rugi mas kahwin dan wang hantaran.
Manakala jika pihak perempuan mungkir janji, maka harus dipulangkan hadiah
pertunangan dan bayaran ganti rugi yang dipersetujui.
Dalam
Adat Temenggung, kaum lelaki menjadi ketua keluarga dan nasab keturunan dikira
daripada sebelah bapa. Adat Temenggung memberi keutamaan yang sama kepada pihak
lelaki dan perempuan, tetapi pihak lelaki dilebihkan mengikut hukum syarak.
- Sistem pewarisan harta
Mengikut sistem
Adat Temenggung, lelaki berhak mewarisi harta yang lebih banyak daripada
wanita. Dengan kata lain, jurai sebelah bapa lebih diutamakan. Jika berlaku
perceraian, pembahagian harta antara suami dan isteri akan dilaksanakan
mengikut hukum syarak. Adat Temenggung menjelaskan bahawa harta yang didapati
semasa perkahwinan dikenali sebagai harta sepencarian yang kebiasaannya
berkaitan dengan tanah. Harta sepencarian bagi isteri yang diceraikan akan
dibahagikan secara sama rata. Jika isteri yang dicerai tidak bekerja, maka ia
berhak mendapat satu pertiga bahagian sahaja. Jika penceraian itu atas
permintaan suami, maka si suami mestilah menyediakan nafkah selama tiga bulan
dan harta sepencarian haruslah dibahagi. Senjata dan alat-alat daripda besi
diberi kepada suami dan peralatan rumah menjadi milik isteri. Pihak isteri juga
berhak mendapatkan rumah atau kebun, manakala hutang-hutang dan cukai-cukai
kepada suami.
Sebaliknya,
jika penceraian disebabkab oleh perangai buruk isteri, maka si isteri hanya
kehilangan tempat tinggal dan undang-undang menetapkan bahawa si suami harus
membayar sejumlah tertentu emas. Jika penceraian anatara suami dan isteri
disebabkan isteri meminta cerai kerana tiga kali mendapati perangai buruk suami
dan telah berjaya mendapatkan cerai, isteri tersebut harus menebus dirinya
dengan memulangkan tempat tinggal, sementara harta yang berpindah milik
terserah kepada suami.
- Sistem pemerintahan
Dari segi
pemerintahan, Adat Temenggung mengamalkan sistem pemerintahan yang bercorak
autocrat iaitu raja mempunyai kuasa mutlak. Raja dilantik berdasarkan keturunan
dan perlantikan dilaksanakan menerusi upacara pertabalan. Seseorang raja yang
mangkat akan digantikan oleh puteranya yang sulung. Jika raja tersebut tidak
mempunyai putera, hak pewarisan takhta akan jatuh kepada adinda lelakinya.
Namun, jika kedua-duanya tiada barulah Raja Bendahara akan dilantik menjadi
Sultan.
Menerusi
Adat Temenggung, raja-raja Melayu diperuntukkan dengan keistimewaan khas
seperti unsur daulat dan derhaka yang tidak boleh dinikmati oleh golongan lain.
Raja-raja dipercayai mempunyai kuasa sakti dan sesiapa yang melanggar perintah
raja akan menerima hukuman yang berat, termasuklah hukuman bunuh. Adat
Temenggung juga menperuntukkan kuasa kepada golongan pembesar. Bendahara
merupakan ketua tadbir tinngi selepas kuasa raja. Bendahara kebiasaannya terdiri
daripada kerabat diraja. Laksamana pula merupakan pegawai yang bertanggungjawab
menjaga keamanan khususnya di lautan. Bendahari pula bertugas sebagai pegawai
yang bertanggungjawab dalam menguruskan hal ehwal kewangan negeri. Syahbandar
pula menjaga pelabuhan dan seterusnya hulubalang yang merupakan ketua
perajurut. Hulubalang biasanya terdiri daripada tokoh-tokoh perajurut yang
pintar dan cekap dalam teknik peperangan.
Jajahan
pula ditadbir oleh pembesar-pembesar kerajaan yang ditugaskan untuk memungut cukai
dan menjaga keamanan di daerah-daerah. Biasanya pembesar yang berkuasa akan
dilantik dalam kalangan kerabat diraja yang bergelar Tengku. Jawatan yang
terakhir dalam sistem Adat Temenggung ialah Penghulu. Penghulu berperanan dalam
mentadbir kampung dan sekaligus berperanan dalam membantu pembesar di jajahan.
- Pelaksanaan Undang-undang
Dari segi
pelaksanaan undang-undang, Adat Temenggung meletakkan undang-undang bagi tujuan
menghukum dan berpegang kepada prinsip pembalasan. Ini bertujuan memberi amaran
dan iktibar kepada orang lain serta member pembalasan kepada pesalah. Adat
Temenggung memperuntukkan suatu hukuman yang keras dan kaedah ini dianngap akan
meninggalkna kesan kepada orang lain.
Hukuman
mati adalah hukuman yang paling berat dan hukuman ini dijatuhkan terhadap
kesalah membunuh, memfitnah atau menderhaka kepada raja.Namun, hukuman ini
tidak dilakukan sewenang-wenangnya tetapi diubahsuai mengikut keadaan
masyarakat setempat serta memerlukan bukti yang kukuh terhadap sesuatu
kesalahan. Misalnya, hukum Kanun Melaka memberi kelonggaran hukuman bagi
seseorang yang mencuri sedikit wang daripada dibunuh kepada dipotong tangan
sahaja.
Dari
segi prosedur membuktikan kesalahan, undang-undang dalam Adat Temenggung
memerlukan bukti yang berbentuk keterangan yang disokong dengan butir-butir
yang terperinci untuk membuktikan seseorang itu bersalah atau sebaliknya. Dari
segi kuasa menjalankan sesuatu hukuman terletak pada Sultan, semua pembesar dan
termasuk penghulu. Namun, bagi kesalahan yang serius atau jumlah dendanya
melebihi $ 25.00, hanya Sultan berhak membuat keputusan.
No comments:
Post a Comment